Main Article Content

Authors

Stress is a challenging situation that is generated by the arrival of an unexpected or novel situation that is difficult to solve. Dental students are subjected to high stress loads. The purpose of this paper is to briefly review the most recent literature on this topic and to make suggestions on how to approach it according to this and the authors' experience.

Kelly Johana Obispo-Salazar, Universidad del Magdalena, Facultad de Ciencias de la Salud, Programa de Psicología, Santa Marta, Colombia.

Universidad del Magdalena, Facultad de Ciencias de la Salud, Programa de Psicología, Santa Marta, Colombia.

Cristian Camilo Morales-Lastre, Universidad del Magdalena, Facultad de Ciencias de la Salud, Programa de Odontología, Santa Marta, Colombia

Universidad del Magdalena, Facultad de Ciencias de la Salud, Programa de Odontología, Santa Marta, Colombia

Jorge Homero Wilches-Visbal, Universidad del Magdalena

Universidad del Magdalena, Facultad de Ciencias de la Salud, Programa de Odontología, Santa Marta, Colombia.

Obispo-Salazar, K. J., Morales-Lastre, C. C., & Wilches-Visbal, J. H. (2024). Academic stress in dental students: suggestions for care in university institutions. Revista Estomatología, 32(2). https://doi.org/10.25100/re.v32i2.14519

Ávila J. El estrés un problema de salud del mundo actual. Rev CON-CIENCIA. 2014;2(1):117–25.

Luna D., García S., Soria E., Avila M., Ramírez V., García B., et al. Estrés académico en estudiantes de odontología: asociación con apoyo social, pensamiento positivo y bienestar psicológico. Investig en Educ Médica. 2020;9(35):8–17. DOI: https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20205

Ortíz AAE, Álvarez IAP, Maldonado R de LG. Consideraciones teórico metodológicas y prácticas acerca del estrés. Humanidades Médicas. 2018;18(3):697–717.

Martínez Díaz Esther Susana, Díaz Gómez Darwin Andrés. Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educ y Educ. 2007;10(2):11–22.

Pérez-Díaz F, Cartes-Velásquez R. Estrés y burnout en estudiantes de Odontología: una situación preocupante en la formación profesional. Edumecentro. 2015;7(2):179–90.

Tirado-Amador LR, Morales-Vega JJ, Vargas-Quiroga ED, Arce-Vanegas JA. Estrés académico autopercibido y factores relacionados en una escuela privada de odontología en Cartagena, Colombia. Univ y Salud. 2023;25(1):C1–7. Disponible en: 10.22267/rus.232501.294 DOI: https://doi.org/10.22267/rus.232501.294

Misrachi-Launert C, Ríos-Erazo M, Manríquez-Urbina JM, Burgos-Ibarra C, Ponce-Espinoza D. Fuentes de estrés percibidas y rendimiento académico de estudiantes de odontología chilenos. FEM Rev la Fund Educ Médica. 2015;18(2):109–16. Disponible en: 10.4321/S2014-98322015000200006 DOI: https://doi.org/10.4321/S2014-98322015000200006

De Nasetta J, Albanesi S, Tifner S. Estrés en odontología. Acta Odontológica Venez. 2006;44(3):310–5.

Received 2024-10-30
Accepted 2024-10-30
Published 2024-11-06